amoralな経済学

R. B. McKenzie and G. Tullock, 『The New World of Economics』, pp.7〜8より。
勝手に訳してみた。

 経済学者のアプローチは道徳とは無関係なものである。経済学者は、何をなすべきかとか、あるいは個々人がどう行動すべきかという点よりも、なぜ人々はかくのごとく振舞うのかという点に関心があるのであり、したがって、我々経済学者は分析にあたって(可能な限り)我々分析者自身の価値観を排除しようとする。我々は、個々の問題を分析され理解されるべき対象として取り扱うのであり、そうするために我々は分析対象としての個々の行動を軽蔑すべきもの、不道徳なもの、善きもの、あるいは悪きものとして判断しようとする誘惑を断たねばならない。それゆえ、分析にあたっては、売春婦のサービスは肉屋のサービスと何ら変わりのないものとして取り扱われることになる。売春婦のサービスにしろ肉屋のサービスにしろ、良くも悪くもない―売春婦のサービスも肉屋のサービスも現実にそこに存在し、それゆえ分析の対象となるのである。犯罪行為は合法的な行為と同じように考察され、宗教は(ある人にとっての)需要され購入される一つの「財」として取り扱われることになる。
 このような方針をとる理由は、我々の関心が人々にどう行動すべきであるか、あるいは何が善で何が悪であるかを教え諭すことにはないからである。我々の関心は、(人々の価値観を所与として)人間行動の理解を深めることにあるのである。さらに、我々の関心は制度的な設定が人間行動に与える影響を評価し、何らかの望ましい目的を達成するためには制度をどのように再設計したらよいかを提案することにもある。我々が意図するところは制度の変更であって、人間行動の直接的な変更ではないこと(=制度の変更に人々が自発的に反応する結果として人々の行動が変化する=行動を変更させるためにインセンティブを変更する)に注意してもらいたい。
 普通の人々と同様、我々も個人的な価値体系を有しており、ヒューマニストとしての立場から我々が「正しい」と考えることを実現するために人々の行動がどのように変更されるべきか推奨することは我々にとっては簡単なことである。我々は、あなたがた読者もまたあなたがたなりの価値観を持っているということも知っており、自らの価値観から自由になれなどと要求するつもりは全くない。あなたがた読者は売春や政治腐敗には猛烈に反対するかもしれない―我々はこの点について争うつもりはない。我々があなたがた読者に要求するのは、なぜそのような現象が発生するのかという疑問に取り組むだけの機会をください、ということだけである。その疑問に取り組む中で、あなたがたが今現在抱いている以上にあなたがたの価値観に合致するような解決策が見出されるということもあるかもしれないのだから。

 The approach of the economist is amoral. Economics is not so much concerned with what should be, or how individuals should behave, as it is with understanding why people behave the way they do. Accordingly, our analysis is devoid (as much as possible) of our own personal values. We treat each topic as something that is to be analyzed and understood, and in order to do that we must avoid the temptation to judge a given form of behavior as contemptuous, immoral, good, or bad. Therefore, in the context of our analysis, the services of a prostitute are treated no differently than the services of the butcher; they are neither good or bad ― they exist and are subject to analysis. Criminal activity is considered in a manner similar to that of legitimate enterprise, and religion is treated as a "good" (for some) that is sought after and procured.
 Our reason for taking this tack is that in this book we are not interested in telling people how they should behave or what is good or evil; we are interested in gaining understanding of the behavior of otheres, given their values. Further, we are interested in evaluating the effects of institutional settings on human behavior and in suggesting how institutions may be rearranged to accomplish whatever objective is desired. Note that our intention is to suggest changes in institutions and not in behavior.
 Like everyone else, we have our own value systems, and we could easily make recommendations regarding how people's behavior should be changed to accomplish what we, as humanists, think is "right". We also recognize that you have your own values and we in no way wish to suggest that you dispense with them. You may violently disagree with prostitution or with political corruption,― we do not quarrel with this. All we ask is that you allow us the opportunity to address the question of why such phenomena occur. In the process, you may find a solution to the problem that is more consistent with your values than the solution you may now perceive.